Wincent, 25/12.

Red ut den såkallade "Skogavägen" och bort till "Bokskogen". Körde intervaller typ. Skritt-trav-halt osv, i olika kombinationer. Målet med ridpasset var att få honom uppmärksam på mig och reagera på små hjälper och sista gångerna kunde jag stanna från trav till halt med bara små förhållningar i halsringen och kunde sätta igång från halt till trav med lätta skänklar. Han får även kondition och muskler av detta, dels då han måste samla sig i halter och igångsättningar men även då det är mycket backar upp och ner.

Brukar inte ha mål när jag rider, men idag satte jag upp det och nådde det vilket kändes himla bra! I Bokskogen tog vi även en liten galopp uppför en backe och där har jag även ett långvarigt mål. Det är nämligen så att denna lilla fuxen nästan kryper ur skinnet så fort han får galoppera. Han kastar sig framåt och går från 0-110 på två sekunder känns det som. Så målet är då att han ska kunna cantra lugnt och fint i den takten som jag bestämmer. Att han inte ska bli trött för att ha sprungit fort utan för att han cantrade på ett bra tempo med trampade under sig och jobbade upp för dendär backen.

Ska jag utvärdera dagens pass så var det bra. Han var inte jobbig och såg spöken överallt utan höll sig på mattan och var lugn. Plus att han även var uppmärksam på mig efter inte alls lång tid och låg inte på och ville att tempot skulle vara 100 km/h. Är nöjd med lillkillen idag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0