Wincent 4/1.

Idag testade jag för första gången Abbot Daviesen på Wincent. Gick väll rätt bra. Han blev lite smått irriterad över den ibland och ruskade på huvudet och hade sig. Men stundvis gick han även riktigt bra och trampade på. Skrittade bara runt i paddocken och svängde och gjorde lite halter. Tog även ett par varv i trav åt båda hållen. Som i skritten gick det stundvis bra och annars så höll han på med huvudet. Såg ut uppifrån som han gick väldigt mycket bakom lod ibland men jag är inte säker, ska fråga mamma då hon kollade på lite. Försökte iallafall med att höja handen då men då stannade han antingen eller reagerade inte. Tips?

Eftersom att dom får jobba med såpass mycket muskler på en gång och mycket så ska man inte rida för länge med den i början, men det beror ju även på hur bra kondition och muskler hästen redan har. Jag red med den i 25 minuter, men hade det varit Sebbe istället hade jag haft den max 15.

Märker väldigt tydligt att han helst går på skogsturer då han alltid drar mot utgången. I alla gångarter men främst i höger varv, blir jobbigt i längeden ja, så det blir väll till att försöka få honom att tycka det är kul i paddocken oxå.

Så, har ni några bra tips på övningar där man aktiverar hästen såpass mycket att den måste tänka hela tiden på vad jag ber den göra och inte på annat?



Visserligen Sebbe men aja, här ser ni den. Inte jättetydligt men det funkar.

Kommentarer
Postat av: Mathilda

sv:Eller bara lite övertrötthet, blir alltid gråtfärdig vid 11-12 på natten, om så bara för att colan är slut... xD



Försök att göra framdels vändningar med hästen ställd åt fel hål på en fyra åring... DENDU! 8)

2012-01-04 @ 22:19:56
URL: http://mathiildasjoberghh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0