Sommarbete.

Nu när sommaren närmar sig (är här) så är det nog inte bara jag som låter hästarna få komma ut på sommarbete och moffa i sig gräs? Jag brukar försöka ha Sebbe och Lorden ute så mycket som möjligt men eftersom att Lorden är gammal så fryser han väldigt lätt, så när det regnar brukar jag ta in dom på natten. För jag kan ju inte direkt ta in Lorden och låta Sebbe gå kvar ute.

Jag väljer att ha hästarna på bete dels för att jag kan ha dom på bete. Dom blir inte dåliga och får fång etc. Lorden som inte har så bra tänder, äter upp sig rejält under sommaren då han kan tugga gräset och få i sig det viktiga ämnena. Han är alltid tunn efter vintern då det enda han kan äta då är s.k bös, hackat gräs. Iår tog det honom bara lite drygt 2-3 veckor att äta upp sig och nu är han jätterund och fin :) Och grejen är den, att eftersom att han är pensionär så gör det inget om han blir tjock. Även Sebbe har varit tunn i vinter, jag vet inte riktigt vad det beror på men det tog honom ungefär lika lång tid som Lorden att äta upp sig och nu är han tjockis, lite för tjock kanske men är man ponny så är man.

Personligen tycker jag att man ska fortsätta att ge foder även om dom går ute. Då får dom i sig ämnen som inte finns så mycket av ute, tex mineraler. Jag ger mina hästar både frukost och kvällsmat. Då får dom lite mindre åt gången istället för en lite större portion. Dom ska även ha saltsten och ordentligt med vatten.

Jag brukar sätta flywiel på Sebbe för att han ska slippa flugor i ögonen. Det funkar inte på Lorden då han bara skaver av grimman. Han gillar helt enkelt inte att ha grimma på sig. Sen smörjer jag in dom på insektsmedel på morgonen för dagens flugor, blinningar och bromsar och på kvällen för nattens knott och mygg.

Jag vet att det finns hästar som kanske inte kan gå ute på sommarbete. Kanske har dom anlag för fång, kanske trivs dom inte med alla insekter trots medel och dylikt. Då ska man ju självklart inte utsätta dom för det, men inte heller ska man isolera dom från gräs. Hästar är djur, inte porslinsfigurer. Dom har överlevt i tusentals år, på gräs och att gå fria. Man ska inte låsa in dom i sandhagar ute tre timmar om dagen och resten av dygnets timmar så får dom stå inne. Det är inte naturligt för dom.

Hur gör ni med era hästar och sommarbete? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0