Långa tyglar.

Ni som vart med ett tag vet att jag rider både på långa tyglar och med halsring varvat med korta tyglar och ärligt stöd i handen. Ni som läser Dressyrmupparna, vet då oxå att dom båda testat på långa tyglar - från marken. Jag tycker detta verkar väldigt spännande och givande för både häst och ryttare, och därför så ska jag prova detta på Sebbe idag. Helst av allt skulle jag vilja prova det tillsammans med någon som är utbildad tränare inom detta. Men efter att ha läst Ingrids utförligt skrivna inlägg och kollat på lite videor så har jag bestämt mig för att försöka själv, med grunderna. Såsom att få honom att gå framåt, stanna och svänga. Det handlar ju om att få hästen att jobba självständigt. Att jobba utan vårat stöd och utan att "fuska".

Detta skulle nog funka otroligt bra på Wincent också, men det är inget jag tänker prova än. Eftersom att det är helt nytt, och jag egentligen inte vet vad jag sysslar med så känns det onödigt. Och jag tänker defiitivt inte göra det utan hjälp från mamma. Sebbe är en sån klippa, så han är perfekt att börja med.

Eventuellt kan det bli film och bilder på det, om jag kan få min lillebror att hjälpa mig med det. Men förvänta er inga bra bilder isf ;) Ni kan iallafall vänta er utförlig beskrivning om hur det gick! Jag är supertaggad på detta, funkar det bra så är det definitivt något jag kommer fortsätta med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0