Wincent, three days in a row.

I torsdags skrittade jag fram ganska länge, 20 minuter. Jobbade med mycket svängar för att mjuka upp honom och göra honom uppmärksam och avslappnad. Han var inte speciellt framåt utan kändes väldigt seg och jag var tvungen att driva på honom en hel del. Vi gör iallafall framsteg då han har börjat sänka huvudet och ändå jobba på, trots att det kändes som om det bara gick långsammare och långsammare. Galopperade i båda varven, han fattar högergalopp lika lätt som vänster nu! Red i ca 45 minuter. Efter ridpasset fick han även Staypower, som är en müsli som ger dom energi.

Igår jobbade jag likadant som på torsdagen, men det tog inte lika lång tid då han redan från början var väldigt uppmärksam på mig och avspänd. Han var mycket piggare idag och kändes väldigt samarbetsvillig. Han har en förmåga att i vänster varv så försöker han göra så små volter som möjligt, och i höger varv vill han helst bara svänga över ridbanan när man börjar på en volt, alltså drar han utåt. Kändes som att detta börjar släppa lite idag. Men han går väldigt bra när jag tänker på att hålla om med båda benen och inte släppa det ena jag svänger, och då går han genast bättre. Så det är något jag ska försöka bli bättre på. Galopperade i båda varven. Red i ca 35 minuter.

Idag så skrittade vi ut med Sofie som ledde Lorden. Skrittade mestadels och travade lite. Han är så himla ömfotad av alla stenar på vägen, så han behöver verkligen få på sig skor. Han blev rätt pigg och spänd ungefär halvvägs, dvs när vi vänt hemåt. Lät honom skritta i kanten på ett fält så att han skulle slippa gå på vägen och ömma. Då började han småtrava och ha sig och ville helst springa. Han var inte rädd eller så, utan ville nog egentligen bara springa för att det var ett fält. Vi var ute i ca 40 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0