Svar på kommentar ang Grytåsa.



Eftersom att du inte lämnade varken mejl eller blogg så svarar jag väll här då :)

Grytåsa är paradiset på jorden typ! Jag åkte dit första gången 2007 och sen dess har jag tillbringat minst en vecka där varje sommar! Nu i somras jobbade jag som ledare i två veckor.



Vad man tycker om Grytåsa beror nog lite på om man är öppen för att prova nya saker eller inte. Marie strävar efter att man som ryttare ska rida med kroppen och inte med tyglarna, alltså rider man på längre tyglar och använder sig utav av en halsring som hästarna funkar på, no matter vad andra säger. Går man in med en taskig inställning och bestämmer sig för att "Detta funkar inte" då gör det ju inte det. Så med ett öppet sinne och rätt inställning som rider du precis som vanligt. Grejen är den att hästmänniskor är så galet rädda för att prova på och ge nya saker en chans. Man håller sig hellre till det man kan och idiotförklarar allt annat.



Med hästarna gör vi massa roliga saker! Rider lektioner i ridhuset, rider ut, galopperar både på nya och gammla galoppbanan, gymkhana, voltige, hoppar, rider barbacka. På ridlektionerna för Marie (ägaren) så lär man sig och utvecklas på i stort sett varje lektion. Hon förklarar tydligt vad hon vill att man ska göra, ändra på och vad man gör bra. Jag som har varit där 5 år på rad, utvecklas fortfarande massor varje gång jag är där.



Förövrigt så är det fem/tiokamp, spökkväll och talangjakt som gäller utöver hästdelen, eller kanske en simtur i ån? Brukar även bli en hel del dunkgömme eller varför inte bara slappa i husen med godis och läsk efter en lång dag i stallet?

En dag på Grytåsa ser ut ungefär såhär:
7.50 - Väckning.
8.00 - Frukost.
8.45 - Vara i stallet.
9.00 - Hämta hästar, kan ta vääldigt långt tid när dom står längst bort i stora sommarhagen..
11.00 - Rida, oftast i ridhuset.
12.30 - Lunch, även rast och tid till att öva talangjakt.
14.00 - Vara i stallet och pyssla med hästarna, ev rykttävling eller varför inte rida lite på Plastic eller döda flugor? Och självklart FIKA.
15.00 - Rida, oftast uteritt.
16.30 - Borsta, släppa ut, mocka, sopa.
18.00 - Kvällsmat.
18.30 - 22.30 - Tid att göra vad man nu känner för. Duscha, spela kort, äta godis, skratta. Whatever you like. Är även fem/tiokamp inplanerat iallafall en kväll.
23.00 - Sova.



Detta är då cirkatider. Vissa dagar varierar t.ex då nä det är gymkhana och voltige istället för ett ridpass. Det kan även variera ganska rejält i tiderna ibland av olika anledningar, t.ex om det är är såpass mycket deltagare att det måste delas upp i två olika grupper när det rids i ridhuset.

Dessa filurer är det oxå högst troligt att ni stöter på!


Som ni ser på schemat så är det ridning två gånger om dagen, förutom första och sista. Sista dagen är det uppvisning som man får bestämma tillsammans. Det är mat tre gånger om dagen. Frukost, lunch, fika och kvällsmat. Fast fika kanske inte räknas som mat? Haha. Frukost och kvällsmat består iallafall av mackor, flingor, kräm, youghurt osv. Det finns något för alla. Lunchen lagar Marie eller hennes man och den är jättegod! Kyckling med sås och potatis är så galet gott.. det ser man fram emot hela veckan, jag lovar! Vi bor först och främst i huset, men om det är fler än 12 deltagare så hamnar man antingen i den s.k Spiltan eller i Skolådan, det beror på hur många fler.



Spökkvällen får ett helt eget stycke. Du vill inte missa den! Eller iallafall inte första gången. Har du varit på den en gång vill du aldrig gå på den igen, fyfasen vad läskigt det är! Har hänt saker många gånger när jag har varit med och har även fått saker berättade för mig om sånt som hänt andra. Usch, jag ryser av att bara tänka på det.. Först går vi ut och grillar korv, när det fortfarande är ljust, och sedan sänker mörkret sig och vi berättar fler och fler spökhistorier, och alla blir skiträdda. Speciellt när man berättar dom om gården...

Till det sista nu då, vad tycker jag om lägret och är det värt att åka till? Skrev ju lite där uppe men kör vidare här. JA, jag tycker det är värt att åka till det för det är så galet roligt och det går lixom inte att inte trivas. Det är jättefin miljö, man få prova på roliga saker som man inte kan göra många ställen och hästarna är ju bara för underbara och det finns alltid någon som passar. Man utvecklas väldigt mycket som ryttare och ser saker på ett annat sätt. Man får minnen och vänner som man hänger kvar vid. En tjej jag träffade första året har jag varit där med varenda år sen dess + att vi träffas på lov. Jag ser denna tjejen som en av mina allra bästa vänner! Och vet ni vad det lustiga är? Första gången jag såg henne så tänkte jag att "Henne ska jag bli kompis med.."

För att sammanfatta då, jag trivs jättebra på Grytåsa, Marie är en jättego person, hästarna är dömysiga, hela gården är one of a kind och minnena är oslagbara. Åk dit, det blir den bästa veckan i ditt liv!

Så klicka er in HÄR och boka, så kanske vi ses i sommar?
Är det nått annat ni undrar så FRÅGA!



Kommentarer
Postat av: Frida

Gullig jag är! ^^

2012-02-14 @ 17:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0